Părinți și copii: cum să dai afecțiune și limite

Creșterea copiilor nu a fost niciodată ușoară. Mulți părinți sensibili au aceeași întrebare: cum să interacționăm cu copiii și adolescenții cu grijă și, în același timp, să stabilim limite sigure și necesare?

Psihologul Clarice Meyrelles, din Goiania, Goias, ne amintește că „multe situații îi pot determina pe părinți să se întrebe dacă fac ”ceea ce trebuie ”. Copiii nu vin cu un manual de instrucțiuni și nu există formule magice pentru rezolvarea comportamentelor rele sau a problemelor emoționale peste noapte ”.

Chiar și fără un manual, există ceva care ajută foarte mult, potrivit lui Clarice: cunoașterea de sine a părinților despre modul lor de educare, ceea ce psihologii numesc stil parental. „Este setul de comportamente și atitudini ale părinților și ale întregului climat într-o relație părinte-copil, inclusiv expresia corpului, tonul vocii, dispoziția bună sau proastă și practicile cele mai frecvent utilizate. Cei doi factori determinanți care definesc stilul parental sunt capacitatea de răspuns (afecțiune și implicare) și cererea (reguli și limite)”, spune ea.

Clarice explică faptul că există patru stiluri parentale bine definite: cel autoritar, în care părinții pun multe limite, dar oferă puțină afecțiune; cel permisiv, în care există puține limite și multă afecțiune; cel neglijent, în care lipsesc limitele și afecțiunea; și participativ, în care părinții impun limite și oferă multă afecțiune. Stilul participativ este considerat cel mai bun dintre ele, deoarece îi permite copilului să-și dezvolte stima de sine și să-și recunoască abilitățile și îndatoririle.

Clarice subliniază faptul că, atât cât predomină un stil parental, unii părinți amestecă două sau mai multe. „În plus, mama poate avea un stil, iar tatăl, altul. De asemenea, se poate întâmpla ca cu un copil să fie mai pretențios sau mai iubitor decât altul. Important este să ai un stil participativ ca referință, să încerci să fii foarte solicitant și strict cu regulile, dar și foarte afectiv și participativ în fiecare fază a dezvoltării copilului, pe lângă faptul că ești pregătit pentru abaterile necesare de la traseu. ”

Stiluri parentale

Autoritar: părinți cu reguli și limite foarte stricte în căutarea ascultării și controlului. Ei consideră opiniile și sentimentele copilului puțin, nu permit participarea la decizii și alegeri și au dificultăți în a arăta afecțiune și a participa la activitățile copilului. Copiii părinților cu acest stil tind să aibă performanțe școlare bune și puține probleme de comportament, dar sunt supuși, cu abilități sociale slabe, stima de sine scăzută și rate ridicate de depresie, anxietate și stres.

Neglijent: părinții foarte confuzi, care își lasă copilul „liber”, nu stabilesc reguli și nu se implică în problemele sale. Nu dedică timpul sau interesul necesar educației lor. Copiii lor au probleme afective, comportamentale și de dezvoltare, cu tendințe antisociale dezvoltate de căutarea disperată a iubirii și atenției. Au performanțe școlare slabe, un nivel ridicat de stres și depresie și cred că nu vor fi niciodată iubiți. Acest stil are cele mai proaste rezultate.

Permisiv: părinții cu un nivel scăzut al cererii, care permit aproape totul copiilor lor, îi îndeplinesc toate voințele și oferă recompense și lucruri în exces. Ei iau în considerare opiniile și dorințele copiilor lor, dar își lasă deoparte propriile opinii și le este greu să spună nu pentru că se tem că nu vor fi iubiți de copii. Copiii părinților permisivi au performanțe școlare slabe, un comportament antisocial și învață că a iubi înseamnă a fi îngrijit fără a oferi nimic în schimb. Aceștia acordă o mare valoare aspectului material și se găsesc incapabili să facă nimic pentru ei înșiși.

Participativ: părinții au multe reguli și cerințe, dar dau și multă afecțiune și participă la problemele copiilor lor. Ei cer ascultare, dar iau în considerare opiniile copiilor lor și îi fac să participe la decizii și alegeri. Acestea sunt disponibile pentru a juca, a ajuta cu sarcinile, a lăuda și a aprecia. Ei se mândresc cu copiii lor și dedică timp familiei. Copiii părinților participanți au cele mai bune rezultate. Ei înțeleg ce este respectul reciproc și că comportamentul lor are consecințe. Se simt prețuite, iubite și se bucură de viață. Au o stimă de sine adecvată, mai puțin stres și depresie. Sunt copii mai optimiști, cu abilități sociale.

Deixe o seu comentário

Ou preencha o formulário abaixo.

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *